banner

Nieuws

27Dec

Nieuwsbrief - december 2021

In deze nieuwsbrief ontdekt u:

  • Liquidatiereserve: wat is 5 jaar?
  • Interestvoet bij betalingsachterstand handelstransacties
  • De grens oversteken met cash
  • De consumptiecheque wordt een coronapremie

Lees de nieuwsbrief

06Dec

UBO-register - Eerste boeten

In diverse eerdere nieuwsberichten brachten wij u op de hoogte van de verplichting voor elke Belgische vennootschap en vereniging om haar ‘uiteindelijke begunstigden’ te registreren in de UBO-toepassing van de FOD Financiën.

Ook kon u lezen dat er sedert 11/10/2020 bovendien in de toepassing bewijsstukken moeten worden opgeladen die de juistheid en actualiteit van de gegevens ondersteunen en aantonen.

De FOD Financiën stuurde reeds vele herinneringsbrieven uit waarbij bestuurders en zaakvoerders werden gewezen op bovenstaande verplichtingen en verzocht werden het nodige te doen.

Inmiddels worden er ook boeten uitgeschreven aan bestuurders die het nodige nog niet deden.

Tenzij u ons mandateerde om het nodige te doen ter zake van uw UBO-gerelateerde verplichtingen, en wij u eerder bevestigden dat aan de wettelijke plichten voldaan is, zult u willen nagaan of u zelf eerder het nodige deed, en of de geregistreerde informatie accuraat en actueel is, en gestaafd aan de hand van de nodige bewijsstukken.

U kunt uw dossier raadplegen via deze link. Beveiligde login met identiteitskaart, ‘itsme’ of anderszins is vereist. De in het register vermelde percentages (voor de deelnemingen in de vennootschap, respectievelijk voor de stemrechten) zouden moeten overeenstemmen met de realiteit, en de nodige bewijsstukken zouden gevoegd moeten zijn (met paperclip-symbool voor elke aandeelhouder).

Zo u meent dat uw dossier niet in orde is, zult u onverwijld het nodige willen doen. Onze dienst Consultancy houdt zich ter beschikking om u hierin bij te staan. Voor het geval u verkiest zelf het nodige te doen, verwijzen wij naar de exhaustieve toelichting en documentatie raadpleegbaar via deze link.

22Nov

Coronavirus - Telewerk opnieuw verplicht

Coronavirus – telewerk opnieuw verplicht

Om de stijgende coronacijfers in te dijken, heeft het Overlegcomité beslist om verplicht telewerk opnieuw in te voeren vanaf 20 november 2021.

Van werkgevers én werknemers wordt verwacht dat zij in ijl tempo hun arbeidsorganisatie -andermaal- aanpassen om te kunnen voldoen aan de volgende verplichtingen.

Telewerk verplicht, tenzij…

Vanaf 20 november 2021 is telewerk opnieuw verplicht, ditmaal met de mogelijkheid om per werknemer wekelijks ‘terugkeerdagen’ te voorzien (één dag, vanaf 13 december maximaal twee dagen).

Indien telewerk onmogelijk is door de aard van de functie van de werknemer of in functie van de continuïteit van de onderneming, geldt het verplichte telewerk -vanzelfsprekend- niet.

In dit geval is het belangrijk om een motivatie te kunnen voorleggen wanneer inspectiediensten hierom verzoeken. De tijdens een vorige besmettingsgolf opgestelde risico-analyse voor telewerk kan hiervoor van onder een -weliswaar dunne- laag stof worden gehaald.

Telewerkaangifte

Samen met het telewerk wordt ook de verplichte maandelijkse telewerkaangifte hernomen. Via de website van de RSZ zal elke werkgever moeten invullen hoeveel werknemers hij in dienst heeft en hoeveel daarvan niet kunnen thuiswerken.

Behalve dat de eerste registratie moet gebeuren vóór 30 november 2021, is het afwachten op de specifieke modaliteiten.

Preventiemaatregelen

De FOD Werkgelegenheid stelt binnenkort een aangepaste versie van de generieke gids ter beschikking met mogelijke preventiemaatregelen waar aan voldaan moet worden om de personen die op de werkvloer aanwezig blijven maximaal te beschermen tegen het virus.

Controle

Inspectiediensten laten alvast weten opnieuw te zullen controleren op het verplichte telewerk. De vorige periode van verplicht telewerk heeft geleerd dat het belangrijk is om over een onderbouwd beleid te beschikken om de aanwezigheid van medewerkers op de werkvloer te kunnen motiveren. Wanneer aangetoond kan worden dat de werkgever effectief inspanningen levert om het verplichte telewerk toe te passen, kan in de meeste gevallen een -administratieve of strafrechtelijke- sanctie vermeden worden.

Heeft u verdere vragen of wil u begeleiding bij het toepassen van deze maatregelen? Neem contact met onze medewerkers, die u graag zullen verder helpen!

26Oct

Balanstest en liquiditeitstest - Verplichte uitvoering bij uitkeringen uit het vennootschapsvermogen

In eerdere nieuwsberichten werd u op de hoogte gebracht van de inwerkingtreding van het nieuwe vennootschapsrecht (en de verplichting de statuten van uw vennootschap aan dit nieuwe vennootschapsrecht te conformeren tegen eind 2023).

Daarbij gaven wij ook aan dat bepaalde aspecten van de nieuwe wetgeving onmiddellijk van toepassing zijn geworden, ook op de vennootschappen waarvan de statuten nog niet werden geconformeerd.

Onder deze nieuwe bepalingen van dwingend recht onder meer de uitkeringstests die moeten worden uitgevoerd voorafgaandelijk aan iedere uitkering uit het vermogen van besloten, coöperatieve en naamloze vennootschappen.

Lees meer

05Oct

Digitale nalatenschap

Zonder het ten volle te beseffen, bouwen we dagelijks ons digitaal vermogen verder uit: online shopping, online banking, bitcoins, aankopen van e-boeken/kranten, Netflix, e-mail, dropbox, Spotify,… We leven grotendeels in een digitale wereld, hetgeen alleen maar aan belang heeft gewonnen door de corona-pandemie. Maar hebt u er als eens bij stilgestaan wat er met uw digitaal vermogen gebeurt na uw overlijden?!

Lees meer

29Sep

Nieuwe wetgeving in verband met bedingen in overeenkomsten B2B

Bij wet van 4 april 2019 werden in het Wetboek van Economisch Recht bepalingen ingeschreven met betrekking tot de evenwichtigheid van bepalingen voorkomende in overeenkomsten tussen ondernemingen. De nieuwe bepalingen zijn in werking getreden op 1 december 2020 en zijn mede van toepassing op alle overeenkomsten tussen ondernemingen sedert die datum gesloten, verlengd of gewijzigd.

Lees meer

21Sep

De akte onbeslagbaarheid van de gezinswoning

Als zelfstandige ondernemer neemt u vaak aanzienlijke risico’s. In sommige gevallen draagt u privévermogen mee dit risico. In geval van insolvabiliteit is het mogelijk dat een schuldeiser zich op dit privévermogen tracht te verhalen, indien dit onvoldoende beschermd is. Afhankelijk van uw huwelijksvermogensstelsel is bovendien ook de huwgemeenschap, waarin uw echtgeno(o)t(e) per definitie mede gerechtigd is, in gevaar. Het bovenstaande geldt bij uitstek indien u uw beroepsactiviteit uitoefent als eenmanszaak. Er bestaat evenwel een mogelijkheid om uw gezinswoning onder bepaalde voorwaarden aan het ondernemingsrisico te onttrekken.

Lees meer

13Sep

UBO-documentatieplicht - termijn verstreken

In het jaar 2017 werd het UBO-register in gebruik genomen. Sedertdien moeten alle rechtspersonen aangeven welke natuurlijke personen kunnen worden aangemerkt als uiteindelijke begunstigden, omwille van hun stemrechten en/of deelneming in het kapitaal, omwille van de controle die zij uitoefenen door andere middelen, dan wel omwille van het mandaat dat zij opnamen in de rechtspersoon. Deze eerste registratie diende in principe te zijn geregeld tegen 31 december 2019. Bovendien moet de geregistreerde informatie ook jaarlijks bevestigd worden.

Zoals aangegeven in eerdere nieuwsberichten en mailings, is er in 2020 een nieuwe verplichting bovenop de eerste registratie gekomen, met name de zogenaamde “documentatieplicht” die inhoudt dat er ook bewijsstukken moeten worden opgeladen waaruit blijkt dat de geregistreerde informatie adequaat, nauwkeurig en actueel is. De deadline voor het naleven van deze documentatieplicht is inmiddels ook verstreken, met name op 31 augustus 2021.

Zo u ons niet mandateerde om de juistheid en volledigheid van de in het UBO geregistreerde gegevens na te zien, of indien er voor uw rechtspersoon nog geen bewijsstukken werden opgeladen, is het zaak hiervan ten spoedigste werk te maken. Immers, inbreuken op de wettelijke verplichtingen ter zake van het UBO kunnen worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete van 250,00 EUR tot 50.000,00 EUR.

Het is dan ook zeer belangrijk dat u nagaat of beide bovenstaande verplichtingen zijn nageleefd. Zo dat niet het geval is, zult u onverwijld het nodige willen doen. We staan u met plezier bij om een en ander te regelen. Ook houden wij ons ter beschikking voor het onderzoeken van specifieke vragen die u na lezing van het bovenstaande nog zou hebben.

24Aug

Nieuwsbrief - augustus 2021

In deze nieuwsbrief ontdekt u:

  • Alternatieven voor de kaasroute bij schenkingen
  • Investeringsaftrek voor aanslagjaar 2022: op welk percentage heeft u recht?
  • Nieuw belastingregime voor buitenlandse woningen

Lees de nieuwsbrief

24Aug

Nieuwe aangifteplicht voor buitenlands onroerend goed

In het verleden werd een in het buitenland gelegen onroerend goed in de personenbelasting getaxeerd op basis van de werkelijke huurwaarde, daar waar de fiscus zich voor in België gelegen onroerende goederen baseert op het kadastraal inkomen (KI).

Na meerdere veroordelingen van het Europees Hof van Justitie wegens de ongelijke (zwaardere) belasting van het buitenlands onroerend goed, komt België met een oplossing door ook aan buitenlandse onroerende goederen een KI toe te kennen.

Lees meer

20Aug

Nieuw goederenrecht vanaf 1 september 2021

Op 1 september 2021 treedt Boek 3 “Goederen” van het nieuw Burgerlijk Wetboek in werking. Met deze wetwijziging beoogt de Wetgever een centralisatie van alle zakelijke rechten in één Boek en een modernisering van het recht rekening houdend met de huidige vastgoedwereld.

Deze nieuwe wetgeving is in principe enkel van toepassing op overeenkomsten gesloten na 1 september 2021. Reeds lopende overeenkomsten blijven in principe volledig onderworpen aan het huidige (oude) recht, tenzij partijen anders overeenkomen. Het is bovendien mogelijk om de nieuwe wetgeving anticipatief van toepassing te verklaren op een lopende overeenkomst.

De nieuwe bepalingen zullen een grote weerslag hebben voor de vastgoedsector. Hierna volgt een beknopt overzicht van enkele essentiële wijzigingen die zich situeren op het vlak van het opstalrecht, erfpachtrecht en het vruchtgebruik.

Lees meer

16Apr

UBO-register - Uitstel documentatieverplichting

In een eerder nieuwsbericht dd. 15/12/2020 (https://www.dkf.be/nl/nieuws/nieuwe-ubo-verplichtingen) informeerden wij u omtrent de nieuwe UBO-verplichtingen, waaronder de verplichting bewijsstukken in het register op te laden waaruit blijkt dat de geregistreerde gegevens adequaat, nauwkeurig en actueel zijn (de zogenaamde ‘documentatieplicht’).

Oorspronkelijk was voorzien dat de bewijsstukken dienden te zijn opgeladen tegen uiterlijk 30/04/2021.

Op initiatief van Minister van Financiën Vincent Van Peteghem werd beslist dat gezegde termijn wordt verlengd tot 31/08/2021.

 

Wij houden ons ter beschikking voor het onderzoeken van specifieke vragen die u na lezing van het bovenstaande nog zou hebben.

01Apr

Coronavirus - Bijkomende verplichtingen voor werkgevers

De recente maatregelen in de strijd tegen het coronavirus, brengen een aantal bijkomende verplichtingen mee voor werkgevers. Door de verhoogde controles van de sociale inspectiediensten die bijzonder kordaat optreden, is het belangrijk om de maatregelen nauwgezet na te leven.

Wij geven u graag een overzicht van de actuele verplichtingen.

Risicoanalyse telewerk

Doordat de meeste besmettingen plaatsvinden in het onderwijs én op het werk, is het verplicht telewerk nog steeds van kracht.

Daarnaast is de werkgever verplicht om een ‘risicoanalyse telewerk’ uit te voeren waarbij er een analyse moet gemaakt worden welke taken van elke functie thuis/op het werk uitgevoerd kunnen worden. Zo wordt bepaald welke functies onmogelijk kunnen telewerken en dus aanwezig moeten zijn op de werkvloer.

Deze analyse moet voorgelegd worden of in samenspraak opgemaakt worden met de interne/externe preventiedienst, alsook het CPBW of bij gebrek hieraan: de vakbondsafvaardiging of de werknemers zelf.

Verplichte telewerkaangifte

Vanaf april 2021 moet elke werkgever verplicht melden aan de RSZ hoeveel medewerkers werkzaam zijn in de onderneming én hoeveel medewerkers hiervan verplicht aanwezig zijn op de werkvloer, dit in overeenstemming met de ‘risicoanalyse telewerk’ (zie hiervoor).

De registratie heeft steeds betrekking op het aantal medewerkers dat gekend is op de eerste dag van de maand, en moet aangegeven worden per vestigingseenheid.

De registratie moet gebeuren ten laatste op de zesde kalenderdag van elke maand via de website van de RSZ.

Voor medewerkers tewerkgesteld in een ‘telewerkbare functie’ moet, ingeval van controle, verantwoording gegeven kunnen worden van hun aanwezigheid in de onderneming.

Attest niet-telewerkbare functie

Werknemers die door de aard van hun functie onmogelijk kunnen telewerken, moeten nog steeds in bezit zijn van een attest die de noodzaak van hun aanwezigheid op de werkplaats bevestigt.

Dit attest dient door de werkgever opgemaakt te worden en omvat bij voorkeur een gedetailleerde motivering waarom de werknemer niet kan telewerken.

Telewerkbeleid

Elke onderneming die op 01 januari 2021 nog geen beleid had rond structureel of occasioneel telewerk, valt automatisch onder CAO nr. 149 die het telewerk omwille van de coronacrisis regelt. Hierbij moet elke werkgever voor het verplichte telewerk COVID-19 verplicht afspraken maken over o.a.:

  • de terbeschikkingstelling van de benodigde apparatuur en technische ondersteuning (bv. een laptop en gsm) door de werkgever;
  • de onkostenvergoeding, installatiekosten of bijkomende verbindingskosten die door de werkgever betaald worden wanneer de werknemer zelf instaat voor zijn apparatuur, informaticaprogramma’s,…;

Preventiemaatregelen op de werkvloer

Op de werkvloer moeten de opgelegde preventiemaatregelen zo strikt mogelijk worden nageleefd zodat de regels van social distancing gewaarborgd blijven.

De FOD Werkgelegenheid heeft de mogelijke maatregelen opgenomen in een generieke gids, aangevuld met specifieke maatregelen per sector.

Het wordt benadrukt dat het nemen van preventiemaatregelen het verplichte telewerk niet vervangt.

 

Heeft u verdere vragen of wil u begeleiding bij het toepassen van deze maatregelen? Onze medewerkers Alexandra Samyn en Simon Callens helpen u graag verder!

18Mar

Tijdelijk verlaagd BTW-tarief ad 6 % voor afbraak en heropbouw van woningen

U ontving in februari onze nieuwsbrief met daarin een bijdrage met betrekking tot het tijdelijke tarief ad 6 % voor afbraak en wederopbouw van onroerende eigendommen.

Gezien het belang van gezegde maatregel en de korte termijn gedurende dewelke ze is toegestaan, diepen wij enkele aspecten ervan bij deze dieper uit.

Deze bijdrage is bedoeld voor het geval u zelf als professional actief bent in de bouwsector of indien uzelf of een verwante op het punt staat een project van afbraak en wederopbouw aan te vatten.

Lees meer

25Feb

Nieuwsbrief - februari 2021

In deze nieuwsbrief ontdekt u: Info in UBO-register: kwaliteit moet omhoog - BTW op afbraak en wederopbouw: tijdelijk naar 6% - De bedrijfsfietsen worden niet gebruikt... hoe zit dat fiscaal en sociaal?

Lees de nieuwsbrief

22Jan

Coronavirus - De verschillende steunmaatregelen in 2021

Ook begin 2021 heeft het coronavirus nog steeds een grote impact op het ondernemerslandschap. U vindt hier een overzicht van de verschillende steunmaatregelen die momenteel van toepassing zijn:

Overbruggingsrecht

Het overbruggingsrecht blijft bestaan, maar onder andere voorwaarden verdeeld onder 3 pijlers. Er kan telkens maar één soort uitkering per maand aangevraagd worden.

Pijler 1: Steun bij verplichte sluiting

De zelfstandigen wiens activiteit onderhevig is aan een verplichte sluiting of hoofdzakelijk van een van deze sectoren afhankelijk zijn (bijv. toeleverancier horeca, catering events,…) en daardoor volledig sluiten, maken aanspraak op het dubbel-overbruggingsrecht.

Vanaf 1 maart is het dubbel-overbruggingsrecht -voorlopig- enkel nog van toepassing voor wie verplicht zijn activiteiten moet onderbreken en GEEN take-away en/of click &collect aanbiedt. Alle andere gevallen vallen vanaf maart in principe onder de tweede pijler.

Pijler 2: ernstige omzetdaling

Het crisis-overbruggingsrecht kan worden aangevraagd mits de omzet min. 40% daalde in de kalendermaand voorafgaand aan de maand waarvoor de steun wordt aangevraagd, ten opzichte van diezelfde maand in 2019.

Pijler 3: Quarantaine of opvang van een kind

Een zelfstandige die zijn activiteiten voor minstens zeven opeenvolgende kalenderdagen volledig moet onderbreken omdat hij in quarantaine moet/ zijn kind jonger dan 18 moet opvangen doordat het niet naar een kinderdagverlof of school kan, kan het crisis- overbruggingsrecht aanvragen.

Het Vlaams Beschermingsmechanisme 3

Het ‘Vlaams Beschermingsmechanisme 3’ kan aangevraagd worden door ondernemingen met een verplichte sluiting in de periode van 16 november t.e.m. 31 december 2020 en/of een omzetdaling van min. 60% door de coronamaatregelen in vergelijking met dezelfde periode in 2019.

De premie bedraagt 10% van de omzet exclusief BTW voor dezelfde periode in 2019 met vastgelegde maxima per sector.

Deze premie kan t.e.m. 15/02/2021 aangevraagd worden!

Globalisatiepremie

De ‘globalisatiepremie’ is een bijkomende steun voor ondernemingen die in de laatste 3 kwartalen van 2020, min. 70% (= middelgrote of grote ondernemingen) of 90% (kleine ondernemingen) omzetverlies hadden. De steun bedraagt 10% van de omzet in dezelfde periode in 2019 met vastgelegde maxima volgens bepaalde voorwaarden.

Op deze steun worden de reeds uitbetaalde premies zoals de coronahinderpremie, de Coronacompensatiepremie, de Ondersteuningspremie en het Vlaams Beschermingsmechanisme in mindering gebracht.

Deze premie kan momenteel nog niet aangevraagd worden.

 

Heeft u verdere vragen of wil u concreet nagaan of u in aanmerking komt voor één van de steunmaatregelen? Onze medewerkers Alexandra Samyn en Simon Callens helpen u graag verder!

19Jan

Toch geen verlenging van de risicoperiode voor niet-geregistreerde schenkingen

In een eerder nieuwsbericht van november 2020 (https://www.dkf.be/nl/nieuws/verlenging-van-de-risicoperiode-voor-niet-geregistreerde-schenkingen) wezen wij u op het voornemen van de Vlaamse regering om de ‘verdachte periode’ na niet-geregistreerde schenkingen op te trekken van drie naar vier jaar.

Inmiddels hebben de regeringspartners beslist de termijn toch niet te verlengen. Die blijft derhalve ook voor de toekomst behouden op drie jaar.

De beslissing toch niet te verlengen was mede ingegeven door de overweging dat het fiscaal onbelast schenken voor een buitenlandse notaris inmiddels onmogelijk is geworden (zie ook nieuwsbericht https://www.dkf.be/nl/nieuws/onbelast-schenken-voor-buitenlandse-notaris-binnenkort-onmogelijk van augustus 2020).

We blijven u verder op de hoogte houden van alle ontwikkelingen die een impact kunnen hebben op uw vermogenssituatie.