UBO-documentatieplicht - termijn verstreken13 September 2021

In het jaar 2017 werd het UBO-register in gebruik genomen. Sedertdien moeten alle rechtspersonen aangeven welke natuurlijke personen kunnen worden aangemerkt als uiteindelijke begunstigden, omwille van hun stemrechten en/of deelneming in het kapitaal, omwille van de controle die zij uitoefenen door andere middelen, dan wel omwille van het mandaat dat zij opnamen in de rechtspersoon. Deze eerste registratie diende in principe te zijn geregeld tegen 31 december 2019. Bovendien moet de geregistreerde informatie ook jaarlijks bevestigd worden.

Zoals aangegeven in eerdere nieuwsberichten en mailings, is er in 2020 een nieuwe verplichting bovenop de eerste registratie gekomen, met name de zogenaamde “documentatieplicht” die inhoudt dat er ook bewijsstukken moeten worden opgeladen waaruit blijkt dat de geregistreerde informatie adequaat, nauwkeurig en actueel is. De deadline voor het naleven van deze documentatieplicht is inmiddels ook verstreken, met name op 31 augustus 2021.

Zo u ons niet mandateerde om de juistheid en volledigheid van de in het UBO geregistreerde gegevens na te zien, of indien er voor uw rechtspersoon nog geen bewijsstukken werden opgeladen, is het zaak hiervan ten spoedigste werk te maken. Immers, inbreuken op de wettelijke verplichtingen ter zake van het UBO kunnen worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete van 250,00 EUR tot 50.000,00 EUR.

Het is dan ook zeer belangrijk dat u nagaat of beide bovenstaande verplichtingen zijn nageleefd. Zo dat niet het geval is, zult u onverwijld het nodige willen doen. We staan u met plezier bij om een en ander te regelen. Ook houden wij ons ter beschikking voor het onderzoeken van specifieke vragen die u na lezing van het bovenstaande nog zou hebben.

Terug naar overzicht