banner

Nieuws

22Nov

Coronavirus - Telewerk opnieuw verplicht

Coronavirus – telewerk opnieuw verplicht

Om de stijgende coronacijfers in te dijken, heeft het Overlegcomité beslist om verplicht telewerk opnieuw in te voeren vanaf 20 november 2021.

Van werkgevers én werknemers wordt verwacht dat zij in ijl tempo hun arbeidsorganisatie -andermaal- aanpassen om te kunnen voldoen aan de volgende verplichtingen.

Telewerk verplicht, tenzij…

Vanaf 20 november 2021 is telewerk opnieuw verplicht, ditmaal met de mogelijkheid om per werknemer wekelijks ‘terugkeerdagen’ te voorzien (één dag, vanaf 13 december maximaal twee dagen).

Indien telewerk onmogelijk is door de aard van de functie van de werknemer of in functie van de continuïteit van de onderneming, geldt het verplichte telewerk -vanzelfsprekend- niet.

In dit geval is het belangrijk om een motivatie te kunnen voorleggen wanneer inspectiediensten hierom verzoeken. De tijdens een vorige besmettingsgolf opgestelde risico-analyse voor telewerk kan hiervoor van onder een -weliswaar dunne- laag stof worden gehaald.

Telewerkaangifte

Samen met het telewerk wordt ook de verplichte maandelijkse telewerkaangifte hernomen. Via de website van de RSZ zal elke werkgever moeten invullen hoeveel werknemers hij in dienst heeft en hoeveel daarvan niet kunnen thuiswerken.

Behalve dat de eerste registratie moet gebeuren vóór 30 november 2021, is het afwachten op de specifieke modaliteiten.

Preventiemaatregelen

De FOD Werkgelegenheid stelt binnenkort een aangepaste versie van de generieke gids ter beschikking met mogelijke preventiemaatregelen waar aan voldaan moet worden om de personen die op de werkvloer aanwezig blijven maximaal te beschermen tegen het virus.

Controle

Inspectiediensten laten alvast weten opnieuw te zullen controleren op het verplichte telewerk. De vorige periode van verplicht telewerk heeft geleerd dat het belangrijk is om over een onderbouwd beleid te beschikken om de aanwezigheid van medewerkers op de werkvloer te kunnen motiveren. Wanneer aangetoond kan worden dat de werkgever effectief inspanningen levert om het verplichte telewerk toe te passen, kan in de meeste gevallen een -administratieve of strafrechtelijke- sanctie vermeden worden.

Heeft u verdere vragen of wil u begeleiding bij het toepassen van deze maatregelen? Neem contact met onze medewerkers, die u graag zullen verder helpen!

01Apr

Coronavirus - Bijkomende verplichtingen voor werkgevers

De recente maatregelen in de strijd tegen het coronavirus, brengen een aantal bijkomende verplichtingen mee voor werkgevers. Door de verhoogde controles van de sociale inspectiediensten die bijzonder kordaat optreden, is het belangrijk om de maatregelen nauwgezet na te leven.

Wij geven u graag een overzicht van de actuele verplichtingen.

Risicoanalyse telewerk

Doordat de meeste besmettingen plaatsvinden in het onderwijs én op het werk, is het verplicht telewerk nog steeds van kracht.

Daarnaast is de werkgever verplicht om een ‘risicoanalyse telewerk’ uit te voeren waarbij er een analyse moet gemaakt worden welke taken van elke functie thuis/op het werk uitgevoerd kunnen worden. Zo wordt bepaald welke functies onmogelijk kunnen telewerken en dus aanwezig moeten zijn op de werkvloer.

Deze analyse moet voorgelegd worden of in samenspraak opgemaakt worden met de interne/externe preventiedienst, alsook het CPBW of bij gebrek hieraan: de vakbondsafvaardiging of de werknemers zelf.

Verplichte telewerkaangifte

Vanaf april 2021 moet elke werkgever verplicht melden aan de RSZ hoeveel medewerkers werkzaam zijn in de onderneming én hoeveel medewerkers hiervan verplicht aanwezig zijn op de werkvloer, dit in overeenstemming met de ‘risicoanalyse telewerk’ (zie hiervoor).

De registratie heeft steeds betrekking op het aantal medewerkers dat gekend is op de eerste dag van de maand, en moet aangegeven worden per vestigingseenheid.

De registratie moet gebeuren ten laatste op de zesde kalenderdag van elke maand via de website van de RSZ.

Voor medewerkers tewerkgesteld in een ‘telewerkbare functie’ moet, ingeval van controle, verantwoording gegeven kunnen worden van hun aanwezigheid in de onderneming.

Attest niet-telewerkbare functie

Werknemers die door de aard van hun functie onmogelijk kunnen telewerken, moeten nog steeds in bezit zijn van een attest die de noodzaak van hun aanwezigheid op de werkplaats bevestigt.

Dit attest dient door de werkgever opgemaakt te worden en omvat bij voorkeur een gedetailleerde motivering waarom de werknemer niet kan telewerken.

Telewerkbeleid

Elke onderneming die op 01 januari 2021 nog geen beleid had rond structureel of occasioneel telewerk, valt automatisch onder CAO nr. 149 die het telewerk omwille van de coronacrisis regelt. Hierbij moet elke werkgever voor het verplichte telewerk COVID-19 verplicht afspraken maken over o.a.:

  • de terbeschikkingstelling van de benodigde apparatuur en technische ondersteuning (bv. een laptop en gsm) door de werkgever;
  • de onkostenvergoeding, installatiekosten of bijkomende verbindingskosten die door de werkgever betaald worden wanneer de werknemer zelf instaat voor zijn apparatuur, informaticaprogramma’s,…;

Preventiemaatregelen op de werkvloer

Op de werkvloer moeten de opgelegde preventiemaatregelen zo strikt mogelijk worden nageleefd zodat de regels van social distancing gewaarborgd blijven.

De FOD Werkgelegenheid heeft de mogelijke maatregelen opgenomen in een generieke gids, aangevuld met specifieke maatregelen per sector.

Het wordt benadrukt dat het nemen van preventiemaatregelen het verplichte telewerk niet vervangt.

 

Heeft u verdere vragen of wil u begeleiding bij het toepassen van deze maatregelen? Onze medewerkers Alexandra Samyn en Simon Callens helpen u graag verder!

22Jan

Coronavirus - De verschillende steunmaatregelen in 2021

Ook begin 2021 heeft het coronavirus nog steeds een grote impact op het ondernemerslandschap. U vindt hier een overzicht van de verschillende steunmaatregelen die momenteel van toepassing zijn:

Overbruggingsrecht

Het overbruggingsrecht blijft bestaan, maar onder andere voorwaarden verdeeld onder 3 pijlers. Er kan telkens maar één soort uitkering per maand aangevraagd worden.

Pijler 1: Steun bij verplichte sluiting

De zelfstandigen wiens activiteit onderhevig is aan een verplichte sluiting of hoofdzakelijk van een van deze sectoren afhankelijk zijn (bijv. toeleverancier horeca, catering events,…) en daardoor volledig sluiten, maken aanspraak op het dubbel-overbruggingsrecht.

Vanaf 1 maart is het dubbel-overbruggingsrecht -voorlopig- enkel nog van toepassing voor wie verplicht zijn activiteiten moet onderbreken en GEEN take-away en/of click &collect aanbiedt. Alle andere gevallen vallen vanaf maart in principe onder de tweede pijler.

Pijler 2: ernstige omzetdaling

Het crisis-overbruggingsrecht kan worden aangevraagd mits de omzet min. 40% daalde in de kalendermaand voorafgaand aan de maand waarvoor de steun wordt aangevraagd, ten opzichte van diezelfde maand in 2019.

Pijler 3: Quarantaine of opvang van een kind

Een zelfstandige die zijn activiteiten voor minstens zeven opeenvolgende kalenderdagen volledig moet onderbreken omdat hij in quarantaine moet/ zijn kind jonger dan 18 moet opvangen doordat het niet naar een kinderdagverlof of school kan, kan het crisis- overbruggingsrecht aanvragen.

Het Vlaams Beschermingsmechanisme 3

Het ‘Vlaams Beschermingsmechanisme 3’ kan aangevraagd worden door ondernemingen met een verplichte sluiting in de periode van 16 november t.e.m. 31 december 2020 en/of een omzetdaling van min. 60% door de coronamaatregelen in vergelijking met dezelfde periode in 2019.

De premie bedraagt 10% van de omzet exclusief BTW voor dezelfde periode in 2019 met vastgelegde maxima per sector.

Deze premie kan t.e.m. 15/02/2021 aangevraagd worden!

Globalisatiepremie

De ‘globalisatiepremie’ is een bijkomende steun voor ondernemingen die in de laatste 3 kwartalen van 2020, min. 70% (= middelgrote of grote ondernemingen) of 90% (kleine ondernemingen) omzetverlies hadden. De steun bedraagt 10% van de omzet in dezelfde periode in 2019 met vastgelegde maxima volgens bepaalde voorwaarden.

Op deze steun worden de reeds uitbetaalde premies zoals de coronahinderpremie, de Coronacompensatiepremie, de Ondersteuningspremie en het Vlaams Beschermingsmechanisme in mindering gebracht.

Deze premie kan momenteel nog niet aangevraagd worden.

 

Heeft u verdere vragen of wil u concreet nagaan of u in aanmerking komt voor één van de steunmaatregelen? Onze medewerkers Alexandra Samyn en Simon Callens helpen u graag verder!

15Dec

Coronavirus - Deadline nadert voor bepaalde steunmaatregelen

Met het jaareinde in zicht nadert de uiterlijke aanvraagtermijn voor bepaalde corona-steunmaatregelen. Onderstaand geven wij u een kort overzicht.

Overbruggingsrecht

De zelfstandigen wiens activiteit onderhevig is aan een verplichte sluiting of hoofdzakelijk (minstens 60%) van een van deze sectoren afhankelijk zijn (bijv. toeleverancier horeca, catering events,…), maken aanspraak op het (enkel of dubbel) crisis-overbruggingsrecht.

Zelfstandigen die hun activiteiten mogen heropstarten, maar door de coronamaatregelen een omzetdaling kennen van minstens 10%, kunnen mogelijks beroep doen op het relance-overbruggingsrecht.

De uitkering voor zowel het crisis- als het relance-overbruggingsrecht kan aangevraagd worden tot:

  • april tot juni: 31/12/2020
  • juli tot september: 31/03/2021
  • oktober tot december: 30/06/2021

Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme

Het ‘Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme’ kan aangevraagd worden door ondernemingen met een omzetdaling van min. 60% in vergelijking met dezelfde periode in 2019 en/of verplichte sluiting in de periode van 1 oktober tot 18 november 2020.

De aanvraagtermijn voor deze tegemoetkoming verstrijkt op 31/12/2020 om 15u00.

 

Heeft u verdere vragen of wil u concreet nagaan of alles aangevraagd is voor uw onderneming qua steunmaatregelen? Onze medewerkers Alexandra Samyn en Simon Callens helpen u graag verder!

15Dec

Coronavirus - Belastbaarheid overbruggingsrecht

Zelfstandigen die getroffen worden door de gevolgen van de corona-crisis kunnen sedert maart 2020 aanspraak maken op een uitkering overbruggingsrecht. Vergeet niet om rekening te houden dat de overheid (ook) in deze geeft en neemt door de toegekende uitkeringen te onderwerpen aan de personenbelasting.

Onderstaand bezorgen wij u een bondig overzicht van de mogelijke taxatie.

Crisis-overbruggingsrecht

Zelfstandigen die hun activiteit volledig of gedeeltelijk gedwongen moeten onderbreken naar aanleiding van COVID-19, hebben recht op het crisis-overbruggingsrecht. Voor de belastbaarheid wordt een onderscheid gemaakt tussen zelfstandigen die hun activiteit uitoefenen onder de vorm van een eenmanszaak, dan wel via een vennootschap.

Eenmanszaak of helper

Voor zelfstandigen die een activiteit uitoefenen via een eenmanszaak wordt het crisis-overbruggingsrecht belast aan het afzonderlijk tarief 16,5%, op voorwaarde dat de ontvangen bedragen niet meer bedragen dan de som van de nettowinsten of -baten van de vorige vier jaren. De uitkeringen die meer bedragen dan de nettowinsten of -baten van de vorige vier jaren, zullen belast worden tegen de progressieve tarieven.

De uitkeringen die zelfstandige helpers (inwonende zelfstandige helpers met bezoldigingen) ontvangen in het kader van het crisis-overbruggingsrecht, worden ook aanzien als vervangingsinkomsten en belast tegen de progressieve tarieven.

De bezoldigde meewerkende echtgenoten zullen niet belast worden op het toegekende crisis-overbruggingsrecht.

Bedrijfsleider - vennootschap

Voor een zelfstandige bedrijfsleider, die een activiteit uitoefent via een vennootschap en een crisis-overbruggingsrecht ontvangt, zal het overbruggingsrecht aanzien worden als een vervangingsinkomen en belast worden tegen de progressieve tarieven.

Relance-overbruggingsrecht

Het relance of heropstart-overbruggingsrecht wordt ontvangen wanneer de onderbroken activiteit heropgestart wordt en er daarbij een omzetdaling is vastgesteld van minstens 10% voor een bepaalde periode ten opzichte van het vorige jaar.

Het relance of heropstart-overbruggingsrecht wordt voor zowel zelfstandigen die een activiteit uitoefenen via een eenmanszaak (winsten of baten) als voor bedrijfsleiders die een activiteit uitoefenen via een vennootschap, belast tegen de progressieve tarieven in de personenbelasting.

Het ontvangen relance-overbruggingsrecht dat bezoldigde meewerkende echtgenoten ontvangen, is belastingvrij.

 

Heeft u vragen over de impact van de belastbaarheid in uw specifieke situatie? Neem gerust contact op met onze medewerkers die u hierbij graag verder helpen.

09Nov

Coronavirus - Steunmaatregelen voor een tweede lockdown

Met het ingaan van de tweede lockdown worden de uit de vorige periode van verplichte sluiting gekende steunmaatregelen hernomen en/of uitgebreid. Hierna vatten wij de meest voorkomende maartregelen voor u samen.

Overbruggingsrecht

De zelfstandigen wiens activiteit onderhevig is aan een verplichte sluiting of hoofdzakelijk (minstens 60%) van een van deze sectoren afhankelijk zijn (bijv. toeleverancier horeca, catering events,…), maken aanspraak op het crisis-overbruggingsrecht.

Zelfstandigen die hun activiteiten mogen voortzetten, maar door de coronamaatregelen een omzetdaling kennen van minstens 10%, kunnen mogelijks beroep doen op het relance-overbruggingsrecht.

Moet u als zelfstandige tijdelijk uw activiteiten onderbreken omwille van een verplichte quarantaine, of de sluiting van de school of opvangfaciliteiten van uw kind, dan voorziet het quarantaine-overbrugginsrecht in een tijdelijk vervangingsinkomen.

Het bedrag van de uitkering dat afhangt van het type overbruggingsrecht en de gezinssituatie van de getroffen zelfstandige, loopt voor de maand oktober 2020 op tot 3.228,30 EUR.

Vlaams Beschermingsmechanisme

Het Vlaams Beschermingsmechanisme is een steunmaatregel voor ondernemingen met een actieve exploitatiezetel in het Vlaams gewest die door de corona-maatregelen geconfronteerd worden met een omzetdaling van minstens 60%.

De premie bedraagt 7,5% van de omzet van augustus en september 2019 en is geplafonneerd op een bedrag van maximum 15.000 EUR.

Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme

Het ‘Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme’, is de vervolgmaatregel op het Vlaams Beschermingsmechanisme, en kan aangevraagd worden door ondernemingen met een omzetdaling en/of verplichte sluiting in de periode van 1 oktober 2020 tot 18 november.

De premie bedraagt 10% van de omzet over een te bepalen referentieperiode in 2019, met een bedrag van maximaal 22.500 EUR (afhankelijk van de referentieperiode en de personeelsbezetting).

Overige steunmaatregelen in de maak

Op 6 november kondigde de federale regering in totaal 38 steunmaatregelen aan in de strijd tegen het coronavirus. Een volledig overzicht van deze maatregelen (die nog in concrete regelgeving moeten worden omgezet) vindt u in deze link.

 

Heeft u verdere vragen of wil u concreet nagaan of u in aanmerking komt voor een steunmaatregel? Neem dan zeker contact op met onze medewerkers, die u hierbij graag met raad en daad bijstaan.

09Nov

Coronavirus - Opnieuw tijdelijke werkloosheid wegens overmacht voor ALLE ondernemingen

Door de tweede lockdown heeft de federale regering op 6 november beslist dat de vereenvoudigde procedure tijdelijke werkloosheid wegens overmacht door het coronavirus opnieuw opengesteld wordt voor alle werkgevers en werknemers, zowel arbeiders als bedienden.

Werkgevers die niet erkend waren als een uitzonderlijk hard getroffen onderneming of die niet behoorden tot een uitzonderlijk hard getroffen sector, vallen dus ook opnieuw onder de vereenvoudigde procedure.

De formaliteiten die gelden vanaf 01/11/2020:

  • De werkgever is vrijgesteld van de voorafgaandelijke melding aan de RVA over de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht gelinkt aan corona.
  • Er moet geen melding eerste dag gebeuren.
  • Maandelijks moet er een elektronische aangifte gebeuren door de werkgever met het aantal dagen waarop elke werknemer tijdelijk werkloos is gesteld.
  • Er moeten geen controlekaarten C3.2A afgeleverd worden.
  • Er is wel nog steeds een voorafgaandelijke meldingsplicht aan de werknemers!

Deze vereenvoudigde procedure geldt momenteel t.e.m. 31.03.2021.

De werknemers die vallen onder de tijdelijke werkloosheid ontvangen een uitkering aan 70% van het brutoloon (geplafonneerd op 2.754,76 EUR). Daarnaast betaalt de RVA nog een toeslag van 5,63 EUR per dag tijdelijke werkloosheid. Op de uitkeringen wordt een verminderde bedrijfsvoorheffing van 15% ingehouden.

 

Heeft u verdere vragen of wenst u bijkomende toelichting over tijdelijke werkloosheid in uw onderneming? Onze medewerkers Alexandra Samyn en Simon Callens helpen u graag verder!

21Aug

Coronavirus - Tijdelijke werkloosheid vanaf 01.09.2020

De huidige versoepelde regeling voor tijdelijke werkloosheid wegens ‘corona-overmacht’ loopt af op 31.08.2020.

De werkgever die vanaf 01.09.2020 verder gebruik wil maken van tijdelijke werkloosheid, moet rekening houden met nieuwe toepassingsvoorwaarden en formaliteiten. In grote lijnen zijn er 2 mogelijkheden:

De onderneming wordt uitzonderlijk hard getroffen door de coronacrisis

Volgende werkgevers worden beschouwd als zijnde ‘uitzonderlijk hard getroffen’ door de crisis:

  • De ondernemingen met minstens 20% tijdelijke werkloosheid tijdens het 2e kwartaal 2020;
  • De ondernemingen die kunnen aantonen dat ze behoren tot een sector die nog bijzonder lijdt onder de beperkende corona-maatregelen.

Deze werkgevers kunnen tot 31.12.2020 verder gebruik maken van de bestaande regeling van tijdelijke werkloosheid wegens ‘corona-overmacht’, wel moet voortaan vooraf een aanvraag ingediend worden bij de RVA.

Indien achteraf blijkt dat de voorwaarden niet zijn voldaan, kan er géén gebruik gemaakt worden van deze regeling, en is de werkgever het normale loon verschuldigd aan de werknemers.

De andere sectoren en ondernemingen

De werkgevers die niet als ‘uitzonderlijk hard getroffen’ kwalificeren en vanaf 01.09.2020 verder gebruik willen maken van tijdelijke werkloosheid, moeten overschakelen naar het normale stelsel van tijdelijke werkloosheid wegens economische oorzaken (= economische werkloosheid), met een tijdelijke verlenging van de mogelijke schorsingsperiodes van de arbeidsovereenkomsten.

Zowel voor arbeiders als bedienden moet vooraf een aanvraagprocedure doorlopen worden en gelden de reguliere formaliteiten (kennisgeving, formulier C3.2a, validatieboek,…) om vanaf 09.2020 tijdelijke werkloosheid te kunnen toepassen.

Besluit

De werkgever die vanaf 09.2020 verder gebruik wil maken van tijdelijke werkloosheid dient -met de nodige dringendheid- actie te ondernemen om de gepaste aanvraagprocedure te doorlopen en te zorgen voor de nodige formaliteiten.

 

Heeft u verdere vragen of wenst u bijkomende toelichting over tijdelijke werkloosheid in uw onderneming? Onze medewerkers Alexandra Samyn en Simon Callens helpen u graag verder!