UBO-register - Eerste boeten06 December 2021

In diverse eerdere nieuwsberichten brachten wij u op de hoogte van de verplichting voor elke Belgische vennootschap en vereniging om haar ‘uiteindelijke begunstigden’ te registreren in de UBO-toepassing van de FOD Financiën.

Ook kon u lezen dat er sedert 11/10/2020 bovendien in de toepassing bewijsstukken moeten worden opgeladen die de juistheid en actualiteit van de gegevens ondersteunen en aantonen.

De FOD Financiën stuurde reeds vele herinneringsbrieven uit waarbij bestuurders en zaakvoerders werden gewezen op bovenstaande verplichtingen en verzocht werden het nodige te doen.

Inmiddels worden er ook boeten uitgeschreven aan bestuurders die het nodige nog niet deden.

Tenzij u ons mandateerde om het nodige te doen ter zake van uw UBO-gerelateerde verplichtingen, en wij u eerder bevestigden dat aan de wettelijke plichten voldaan is, zult u willen nagaan of u zelf eerder het nodige deed, en of de geregistreerde informatie accuraat en actueel is, en gestaafd aan de hand van de nodige bewijsstukken.

U kunt uw dossier raadplegen via deze link. Beveiligde login met identiteitskaart, ‘itsme’ of anderszins is vereist. De in het register vermelde percentages (voor de deelnemingen in de vennootschap, respectievelijk voor de stemrechten) zouden moeten overeenstemmen met de realiteit, en de nodige bewijsstukken zouden gevoegd moeten zijn (met paperclip-symbool voor elke aandeelhouder).

Zo u meent dat uw dossier niet in orde is, zult u onverwijld het nodige willen doen. Onze dienst Consultancy houdt zich ter beschikking om u hierin bij te staan. Voor het geval u verkiest zelf het nodige te doen, verwijzen wij naar de exhaustieve toelichting en documentatie raadpleegbaar via deze link.

Terug naar overzicht