Coronavirus - Bijkomende verplichtingen voor werkgevers01 April 2021

De recente maatregelen in de strijd tegen het coronavirus, brengen een aantal bijkomende verplichtingen mee voor werkgevers. Door de verhoogde controles van de sociale inspectiediensten die bijzonder kordaat optreden, is het belangrijk om de maatregelen nauwgezet na te leven.

Wij geven u graag een overzicht van de actuele verplichtingen.

Risicoanalyse telewerk

Doordat de meeste besmettingen plaatsvinden in het onderwijs én op het werk, is het verplicht telewerk nog steeds van kracht.

Daarnaast is de werkgever verplicht om een ‘risicoanalyse telewerk’ uit te voeren waarbij er een analyse moet gemaakt worden welke taken van elke functie thuis/op het werk uitgevoerd kunnen worden. Zo wordt bepaald welke functies onmogelijk kunnen telewerken en dus aanwezig moeten zijn op de werkvloer.

Deze analyse moet voorgelegd worden of in samenspraak opgemaakt worden met de interne/externe preventiedienst, alsook het CPBW of bij gebrek hieraan: de vakbondsafvaardiging of de werknemers zelf.

Verplichte telewerkaangifte

Vanaf april 2021 moet elke werkgever verplicht melden aan de RSZ hoeveel medewerkers werkzaam zijn in de onderneming én hoeveel medewerkers hiervan verplicht aanwezig zijn op de werkvloer, dit in overeenstemming met de ‘risicoanalyse telewerk’ (zie hiervoor).

De registratie heeft steeds betrekking op het aantal medewerkers dat gekend is op de eerste dag van de maand, en moet aangegeven worden per vestigingseenheid.

De registratie moet gebeuren ten laatste op de zesde kalenderdag van elke maand via de website van de RSZ.

Voor medewerkers tewerkgesteld in een ‘telewerkbare functie’ moet, ingeval van controle, verantwoording gegeven kunnen worden van hun aanwezigheid in de onderneming.

Attest niet-telewerkbare functie

Werknemers die door de aard van hun functie onmogelijk kunnen telewerken, moeten nog steeds in bezit zijn van een attest die de noodzaak van hun aanwezigheid op de werkplaats bevestigt.

Dit attest dient door de werkgever opgemaakt te worden en omvat bij voorkeur een gedetailleerde motivering waarom de werknemer niet kan telewerken.

Telewerkbeleid

Elke onderneming die op 01 januari 2021 nog geen beleid had rond structureel of occasioneel telewerk, valt automatisch onder CAO nr. 149 die het telewerk omwille van de coronacrisis regelt. Hierbij moet elke werkgever voor het verplichte telewerk COVID-19 verplicht afspraken maken over o.a.:

  • de terbeschikkingstelling van de benodigde apparatuur en technische ondersteuning (bv. een laptop en gsm) door de werkgever;
  • de onkostenvergoeding, installatiekosten of bijkomende verbindingskosten die door de werkgever betaald worden wanneer de werknemer zelf instaat voor zijn apparatuur, informaticaprogramma’s,…;

Preventiemaatregelen op de werkvloer

Op de werkvloer moeten de opgelegde preventiemaatregelen zo strikt mogelijk worden nageleefd zodat de regels van social distancing gewaarborgd blijven.

De FOD Werkgelegenheid heeft de mogelijke maatregelen opgenomen in een generieke gids, aangevuld met specifieke maatregelen per sector.

Het wordt benadrukt dat het nemen van preventiemaatregelen het verplichte telewerk niet vervangt.

 

Heeft u verdere vragen of wil u begeleiding bij het toepassen van deze maatregelen? Onze medewerkers Alexandra Samyn en Simon Callens helpen u graag verder!

Terug naar overzicht