UBO-register: wie zijn de uiteindelijke begunstigden?20 Augustus 2018

In het kader van de omzetting van de vierde Antiwitwasrichtlijn (wet van 18 september 2017), zullen vennootschappen ertoe verplicht zijn om toereikende, accurate en actuele informatie in te winnen en bij te houden omtrent hun ‘uiteindelijk begunstigden’.

Onder ‘uiteindelijk begunstigde’ wordt verstaan: de natuurlijke persoon die de uiteindelijke eigenaar is van of zeggenschap heeft over de cliënt of lasthebber van de cliënt en/of de natuurlijke persoon voor wiens rekening een verrichting wordt uitgevoerd of een zakelijke relatie wordt aangegaan. Voor vennootschappen zijn dit meer bepaald:

  • De natuurlijke personen die rechtstreeks of onrechtstreeks een toereikend percentage van de stemrechten of van het eigendomsbelang in de vennootschap houden. Daarbij geldt een belang van meer dan 25% van de stemrechten, van de aandelen of van het kapitaal van de vennootschap, rechtstreeks of onrechtstreeks aangehouden, alleen of samen met anderen, als indicatie van een toereikend percentage van de stemrechten of van het eigendomsbelang.
  • De natuurlijke personen die via andere middelen zeggenschap hebben over de vennootschap.
  • De natuurlijke personen die behoren tot het ‘hoger leidinggevend personeel’ indien na uitputting van alle mogelijke middelen geen van de personen als bedoeld onder (1) of (2) is geïdentificeerd, of indien er enige twijfel bestaat of de geïdentificeerde persoon of personen de uiteindelijk begunstigde(n) is/zijn.

De vennootschappen dienen de hierna vermelde gegevens omtrent de uiteindelijk begunstigden te verzamelen en actueel te houden:

  • De naam;
  • De geboortedatum;
  • De nationaliteit;
  • Het adres;
  • De aard en omvang van het door de uiteindelijke begunstigde gehouden economisch belang.

Deze gegevens dienen binnen de maand te worden overgemaakt aan het UBO-register, zijnde een centraal register bij de FOD Financiën.

Indien u nalaat dit te doen of weigert om de gegevens tijdig over te maken aan het UBO-register, kan dit leiden tot een geldboete gaande van 50,00 euro tot 5.000,00 euro.

Deze nieuwe verplichting is voorlopig nog onuitvoerbaar gezien het Koninklijk Besluit waarin de werkingsmodaliteiten van het UBO-register zullen worden uiteengezet, op zich laat wachten.

U kan zich eventueel al voorbereiden op de voormelde verplichting door:

  • Te zorgen voor een wettelijke vertegenwoordiger of een gevolmachtigde met een e-ID die de informatie genoemd in het koninklijk besluit via het elektronische platform MyMinFin in naam van u organisatie kan invullen;
  • Te beschikken over nauwkeurige en uitvoerige informatie over de uiteindelijke begunstigden van uw organisatie en van alle juridische entiteiten waarvan uw uiteindelijke begunstigden gebruikmaken om uw zeggenschap over uw organisatie uit te oefenen;
  • Te beschikken over bewijsstukken waaruit blijkt dat uw informatie toereikend, accuraat en actueel is;
  • Te zorgen voor procedures binnen uw organisatie zodat elke wijziging in de informatie over uw uiteindelijke begunstigde binnen de maand aan het UBO-register kan worden overgemaakt.

Wij laten in ieder geval niet na u verder op de hoogte te houden van de nieuwigheden inzake de inwerkingtreding van het UBO-register. Aarzel uiteraard niet ons te contacteren indien u nog vragen heeft.

Terug naar overzicht