Extra mogelijkheid om pacte adjoint te registreren23 September 2022

Extra mogelijkheid om pacte adjoint te registreren

Voor een schenking van roerende goederen is een notariële tussenkomst niet verplicht. Roerende goederen kan men onderhands schenken. Blijft de schenker daarna nog minstens 3 jaar leven, dan zijn er geen schenkingsrechten en geen erfbelasting verschuldigd.

Om te vermijden dat de schenking waarop destijds geen schenkingsrechten betaald werden, belast zou worden tegen de hogere tarieven van de erfbelasting, kan men bij een voorzienbaar overlijden de roerende schenking nog snel registreren door haar aan te bieden bij het Kantoor Rechtszekerheid van de woonplaats van de schenker. De fiscus ziet deze registratie in extremis niet als fiscaal misbruik, meer zelfs, de fiscus erkent het recht van de schenker om nog op zijn sterfbed een schenking te doen.

Wel moet kunnen worden bewezen dat de schenking plaatsvond toen de schenker nog in leven was. Indien de schenker vermoedelijk niet lang genoeg meer zal leven om de aangifte via de post te verzenden naar het Kantoor Rechtszekerheid, en als een fysieke afgifte op het kantoor niet mogelijk is, kan er geopteerd worden voor de nieuwe techniek van de digitale registratie via MyMinfin.

Registratie via MyMinfin

Na aanmelding op MyMinfin dienen volgende stappen doorlopen te worden om uw roerende schenking te registreren:

  1. Klik op het tabblad ‘MIJN INTERACTIES’.
  2. Klik op ‘Een document indienen’.
  3. a. Als men zelf de schenker of de begiftigde is, klikken op ‘Ik stuur het document in eigen naam’.

b. Indien men niet zelf de schenker of de begiftigde is, klikken op ‘Ik stuur het document in naam van iemand anders’. In dit geval moet men nog het rijksregisternummer van de schenker en van de begiftigde vermelden.

  1. Bij ‘type document’ kiezen voor ‘roerende schenking’.
  2. Het pdf document met alle relevante documenten (pacte adjoint, brieven en rekeninguittreksels) kan opgeladen worden door te klikken op ‘KLIK OM DE BESTANDEN TE SELECTEREN’.
  3. Indien zowel de schenker als de begiftigde zijn fiscale woonplaats niet heeft in België dient de aanbieder van het document in het vak ‘bijkomende informatie’ te vermelden van welk gewest de tarieven toegepast mogen worden.
  4. De indiening van het document kan afgerond worden door te klikken op ‘INDIENEN’.
  5. Na de verwerking door het Kantoor Rechtszekerheid zal het eventuele betalingsbericht en het registratierelaas bezorgd worden via het MyMinfin-portaal onder het tabblad ‘MIJN DOCUMENTEN’.

Relevante datum

In Vlaanderen hangt de concrete datum van registratie af van het tijdstip waarop de indiening gebeurt.

  1. Bij een indiening (via de post of via MyMinfin) binnen de kantooruren van het Kantoor Rechtszekerheid, zal het tijdstip van de ontvangst van het document als datum genomen worden.
  2. Bij een indiening buiten de kantooruren zal de schenking geregistreerd worden op de eerstvolgende werkdag van het Kantoor Rechtszekerheid.

Indien het zeer urgent is

Indien het onzeker is of de schenker nog in leven zal zijn op het moment dat het Kantoor Rechtszekerheid haar deuren opent, rest er nog één alternatief: het neerleggen van de documenten onder de minuten van de notaris.

Het spreekt voor zich dat er dan een notaris gevonden moet worden die dit nog snel kan doen. Bestaat het vermoeden dat de schenker binnen de 3 jaar na de schenking zal overlijden, dan raden we aan om tijdig tot de registratie van de schenking over te gaan.

Onze Consultancy afdeling staat uiteraard tot uw beschikking om u met raad en daad bij te staan bij de registratie van uw schenking.

Terug naar overzicht