Handtekeningsbevoegdheid06 Juli 2025

1. Wat is handtekeningsbevoegdheid?

Handtekeningsbevoegdheid wijst op het recht van een persoon om een onderneming rechtsgeldig te vertegenwoordigen en aldus een handtekening te mogen plaatsen op overeenkomsten, offertes of andere juridische documenten. Deze bevoegdheid is van cruciaal belang in het handelsverkeer: een overeenkomst is immers enkel bindend wanneer zij rechtsgeldig ondertekend is.

2. Wettelijk kader

a) Statutaire vertegenwoordiging

In principe zijn het de bestuurders of zaakvoerders die de vennootschap vertegenwoordigen, zoals bepaald in de statuten van de vennootschap. De statuten kunnen de bevoegdheid:

  • Toekennen aan één persoon; of
  • Voorzien dat twee of meer personen gezamenlijk moeten tekenen.

Deze gegevens worden gepubliceerd in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

b) Delegatie van bevoegdheid

Een wettelijke vertegenwoordiger kan bepaalde bevoegdheden delegeren aan derden via een volmacht. Dit kan:

  • Algemeen: voor alle handelingen binnen bepaalde grenzen;
  • Specifiek: enkel voor het ondertekenen van bepaalde contracten.

Duidelijke en schriftelijke volmachten zijn aangewezen om misverstanden en aansprakelijkheidskwesties te vermijden.

3. Risico's bij onbevoegde handtekeningen

De beperkingen verbonden aan de handtekeningsbevoegdheid hebben slechts interne werking. Dit wil zeggen dat deze beperkingen niet aan derden tegenwerpelijk zijn. Indien een handtekeningsbevoegde persoon zijn bevoegdheden overtreedt, zal de vennootschap alsnog gebonden zijn.

4. Conclusie

Het is aldus van belang om de bepalingen inzake de handtekeningsbevoegdheid in de statuten van uw vennootschap na te gaan, op die manier weet u wie geldig de vennootschap kan vertegenwoordigen. Tot slot legt u best delegerende volmachten steeds schriftelijk vast om latere discussies te voorkomen.

Wens je advies over de handtekeningsbevoegdheid in uw vennootschap of voor de opmaak van volmachten? Neem dan gerust contact op met ons juridisch team.

Terug naar overzicht